Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Palma Kurpiowska

Budynek Urzędu Gminy Łyse

Panorama miejscowości Łyse

Zespół Folklorystyczny Puszcza Zielona

Serafin

„Kurpiowskie Sacrum”

Zakończyła się druga edycja ogólnopolskiego konkursu “Twoja ulubiona trasa rowerowa” organizowanego przez portal Clicktrans. Wyłoniono w nim 16 najciekawszych tras w Polsce, jedna z nich wiedzie przez gminę Łyse.

I miejsce w konkursie „Twoja ulubiona trasa rowerowa w województwie mazowieckim” promuje Kurpie na terenie gminy Łyse oraz Myszyniec. Droga prowadzi kolejno przez Łyse - Lipniki – Wykrot – Myszyniec – Krysiaki – Zalas – i na koniec wraca do Łysych.

Rowerowe podróże towarzyszą nam już od dłuższego czasu. Dlatego wspólnie ze znajomymi założyliśmy grupę Aktywnie i z Uśmiechem (można nas znaleźć na Facebooku), dzięki której możemy pokonywać i poznawać wiele pięknych szlaków rowerowych w Polsce. Razem przejechaliśmy Jezioro Czorsztyńskie, poznaliśmy wiele pięknych fragmentów ścieżki rowerowej R10 ze Świnoujścia, przez Hel aż do rosyjskiej granicy. Zachwycaliśmy się ścieżkami rowerowymi Green Velo w Augustowie, Białymstoku, Łomży oraz Białowieży. Objechaliśmy dookoła Jezioro Śniardwy. W ostatnim czasie w pomoc w realizacji naszych rowerowych planów, włączył się Wójt Gminy Łyse Pan Grzegorz Fabiszewski. Dzięki właśnie tej pomocy mogliśmy odnieść ogólnopolski sukces.

Jednak żeby mieć siłę i wytrzymałość na tak wielu szlakach rowerowych, trzeba mieć dobre miejsce do codziennych treningów. Dlatego chcielibyśmy Wam przedstawić jedną z naszych ulubionych tras rowerowych, na których możecie nas spotkać. Jest to trasa zwycięska w ogólnopolskim konkursie rowerowym.

Trasę nazwaliśmy „Kurpiowskie Sacrum”, została określona na około 50 km, wiedzie bocznymi, mało uczęszczanymi drogami. Stanowi ona pętlę przez gminę Łyse oraz Myszyniec. Składa się z 7 miejsc odniesienia, którymi są wszystkie kościoły gminy Łyse, miejsce objawień w Wykrocie oraz bazylika mniejsza w Myszyńcu. Nasza ulubiona trasa rowerowa w całości znajduje się w województwie mazowieckim, na pograniczu z  województwem podlaskim i warmińsko-mazurskim.

Wytyczoną przez nas ścieżkę rowerową, można kolejno przedstawić w 7 punktach:

1. Kościół pw. św. Anny w Łysych - drewniana świątynia jest najbardziej znana z corocznego konkursu na najpiękniejszą Palmę Kurpiowską. To wydarzenie przyciąga szerokie rzesze turystów nie tylko z Polski, ale i spoza kraju.
  2. Kościół pw. Serca Jezusowego w Lipnikach - wzniesiony został w latach 1837 - 1843 jest najstarszym kościołem w gminie. Świątynia to obiekt murowany z kamienia polnego, neobarokowy.
  3. Zakon Mniszek Klarysek Kapucynek w Wykrocie - Klaryski Kapucynki to żeńska gałąź Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów obejmująca mniszki należące do wielkiej rodziny świętych Franciszka i Klary z Asyżu.
  4. Bazylika Rzymskokatolicka pw. Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu - neogotycki, pięcionawowy kościół z dwiema wieżami zbudowany w latach 1909-1922, nazywany jest „Katedrą Kurpiowską”. To jeden z największych kościołów na Mazowszu. Wystrój wnętrza nawiązuje do lokalnych tradycji. Najtragiczniejszy był dla niego rok 1708, kiedy to został całkowicie spalony przez Szwedów, pomimo że - jak mówią niektóre źródła, a przede wszystkim legenda - Kurpie pokonali wówczas wojska Karola XII właśnie pod Myszyńcem.
  5. Kościół MB Królowej Korony Polskiej w Krysiakach został konsekrowany w 1986r.
  6. Kościół pw. św. Stanisława Kostki w Zalasiu - to piękny kościół w stylu neogotyckim zbudowany w latach 1908 - 1913 z czerwonej cegły, zwożonej z Prus Wschodnich.
  7. Kościół Rzymskokatolicki pw. Chrystusa Króla Wszechświata w Łysych - został konsekrowany w 2000r.

W roku w 2022 planujemy następujące trasy rowerowe:

• maj – 8 Rajd Rowerowy – Wokół Wigier;
  • lipiec – Rowerowy Szlak Orlich Gniazd;
  • sierpień – II Nocny Rajd Rowerowy;
  • wrzesień – Rowerem Wzdłuż Kanału Elbląskiego.

Zapraszamy mieszkańców gminy Łyse do dołączenia do naszej EKIPY!!!

Link do informacji o wygranej: